9 Veelgemaakte fouten in e-mailmarketing
Voorkom veelgemaakte fouten in e-mailmarketing en vermijd onderstaande fouten. Ontwikkeling succesvolle mailingcampagnes!
Of je nu een directeur, marketingmanager of een ondernemer bent, het versturen van waardevolle e-mails zonder fouten is noodzakelijk om jouw doelgroep te bereiken en te binden. Met deze blog deel ik veelgemaakte fouten in e-mail marketing. Voorkom onderstaande 9 punten en ontwikkel succesvolle mailingcampagnes!
1. Te veel of geen Call to Actions
Wanneer je een e-mail gaat versturen dan is het van cruciaal belang dat je van te voren het doel van de mailing bepaald. Je kan daarbij onder andere denken aan het maken van een afspraak voor een kennismaking, inspireren, product aanbieden, etc. Op deze manier bepaal je focus en maak je keuzes op de inhoud en copy.
Het gevaar van mailen zonder focus is dat je ontvanger in verwarring raakt over de inhoud en dus niet de actie onderneemt die jij zou willen. Voeg je teveel verschillende onderwerpen in een e-mail toe dan leid je ze af van jouw werkelijke doel, of de inhoud van de mail is te lang en bevat te geen of te weinig CTA's dan vergeet de klant wellicht dat er actie ondernomen moet worden.
Waar moet je op letten?
1) CTA's moeten direct opvallen, in kleur en de tekst moet direct zeggen wat er gebeurd wanneer je klikt
2) Zorg dat het aantal CTA's klopt, in de juiste verhouding en verdeling
2. E-mails die vooral bestaan uit beeld
Ja afbeeldingen zeggen meer dan woorden maar wees selectief in je mailings met afbeeldingen. Het is namelijk zo dat slechts 33% van de ontvangers de afbeeldingen direct kan bekijken, instelling van hun mailprogramma. De overige ontvangers, 67%, ziet in eerste instantie alleen een wit vlak(ken). Wees daarom alert en selectief op het gebruik en de grootte van de afbeeldingen.
En het nadeel bij het gebruik van veel afbeeldingen is dat spamfilters e-mails met veel afbeeldingen vaak aanmerken als spam. Hierdoor komt jouw boodschap dus niet aan bij jouw klant. Dit is dus een gemiste kans.
3. Overtreden van de GDPR/AVG wetgeving
De overheid heeft richtlijnen opgesteld waaraan het gebruik e-mail marketing aan moet voldoen. Sommige regels zijn breder te interpeteren maar uiteindelijk kun je beter naar 100 goede ontvangers een mails sturen dan naar 1.000 waarvan er 900 niet op jouw mail(s) zitten te wachten. Tip; stuur bij het starten van e-mail marketing dan eerst een aankondiging met aanmeld optie naar de verouderde contacten dan weet je zeker of ze nog op je zitten te wachten of niet.
Daarnaast is het ook verplicht om onder elke communicatie de 'afmeld' kop mee te sturen. En daarbij moet afmelden eenvoudig zijn en zonder verplichting van bijvoorbeeld vragen.
4. Onderwerpregel is niet activerend
Of jouw klant je e-mail opent hangt van een groot gedeelte af van de onderwerpregel. Een onderwerpregel moet jouw klant activeren tot het open van je e-mail. Een pakkende onderwerpregel creëert nieuwsgierigheid en zegt iets over de inhoud van de mailing maar waarbij je rekening houdt dat je niet alles verteld zodat er geen reden meer is op de mailing te lezen.
Door middel van A/B testen ga je op zoek naar de juiste balans.
5. Frequentie van e-mailen
Jouw klanten moeten blij zijn wanneer ze een e-mail van jouw ontvangen, eigenlijk wil je dat ze er naar uitkijken! Daarom is het van belang om vooraf goed te communiceren wat ze van jouw mogen verwachten. Denk daarbij aan de volgende punten;
- Type mailings --> bijvoorbeeld acties, inspiratie, etc.
- Frequentie --> hoe vaak stuur je mailings
6. Niet actief opbouwen van je mailinglijst
Hoe zorg je er voor dat je mailinglijst groeit? Op welke kunnen leads zich aanmelden? Welke incentive zet je in om extra inschrijvingen te realiseren?
Het is namelijk zonde wanneer je veel tijd, en geld, besteed aan het acquireren van nieuwe leads en je ze uiteindelijk niet leert kennen. Door het aanbieden van bijvoorbeeld informatie in een whitepaper of korting op de eerste aankoop vergaar jij gegevens van je leads, groeit jouw mailinglist en krijg jij nogmaals kansen voor sales wanneer ze niet direct overgaan tot een aankoop of contactmoment.
7. Niet onderhouden van je mailinglijst
Zoals bij punt 3 benoemd kun je beter 100 contacten mailen waarbij iedereen op je e-mail zit te wachten dan 1.000 contacten mailen waarvan er 900 niet geïnteresseerd zijn. Daarom is het van belang om deze cijfers, contacten, in de gaten te houden en een strategie uit te denken die hier op anticipeert. Dit kan zijn onder andere e-mail flows in te stellen die getriggerd worden door het eigen gedrag van jouw klanten.
8. Geen personalisatie toepassen
Wanneer je alleen maar een e-mailadres van een klant hebt dan weet je eigenlijk nog niet zoveel van jouw klant of lead. En wil jij succesvolle e-mail marketing automation flow en campagnes opzetten dan is het noodzakelijk om meer gegevens van jouw klant te achterhalen. op basis van persoonlijke gegevens en interesses kun je hele gepersonaliseerde inhoud mailen naar de juiste klant. Door dit op deze manier te doen vergroot je het succes van je e-mail marketing kanaal aanzienlijk en verstevig je de relatie ben je bestaande klanten. Stuur dus relevante en persoonlijke content naar jou klant! Het kan en is niet moeilijk!
9. Geen gebruiken maken van geautomatiseerde e-mail flows
Wil jij maximaal rendement halen uit je e-mail marketing kanaal? Dan is het gebruik maken van geautomatiseerde e-mail flows een must. Hierdoor laat je de software voor jouw werken en genereer je omzet, ook buiten kantoortijden. Automation flows hebben substantieel betere cijfers dan 'normale' nieuwsbrieven. En weet je waarom? De inhoud van de mailing is relevant, persoonlijk en de timing klopt. Het wordt namelijk getriggerd aan de hand van het gedrag van je klant.